søndag 22. juli 2012

Siste dagene i Kampala

Selv om vi ikke hadde planer onsdag formiddag ble det en tidlig frokost, delvis på grunn av en hane som ikke har skjønt at han skal gale kun èn gang ved soloppgang og ikke i et kjør fram til klokka 9. (Detkan nevnes hadde dette gjentok seg hver morgen). Seminaret begynte som vanlig klokka 3 på St Martin og i dag snakket Sondre om fundraising. Da seminaret var ferdig dro vi til Ndejje (ca en times kjøretur) med en som jobber i CHRISC Uganda for å besøke Trondheimsteamet. De visste ikke at vi kom på besøk og da vi kom til Ndejje ble vi sittende i bilen en liten stund før vi fikk vite hvor vi skulle. Da endelig kom fram til riktig sted og gikk ut av bilen var det en av de lokale innbyggerne som pekte nedover gata og sa ”Mzungu”. Vi gikk der han pekte og der fant vi fire Mzungus inne på den lokale baren. Det ble en veldig koselig middag og kvelden ble avsluttet med et besøk i huset de bodde der vi fikk smake på noen eksotiske frukter.

På torsdag delte vi klassen i to (jenter og gutter) og hadde jente og gutteseminar. Jentene ble mer snakkesalige når guttene ikke var der og det var spennende å få innblikk i hvordan det er å være jente i Kampala og hva de tenker om fremtiden sin.  Da seminarene var ferdig ble det tid til å spille litt volleyball før vi gikk tilbake til hotellet, tok en dusj og gikk for å spise middag. Mens vi venta på maten
 ble det tid til noen runder president der jentene tok de øverste plasseringene (girlpower!).

Før seminaret på fredag dro vi til Gaba, en fiskerlandsby ved Victoriasjøen. Her fikk vi en liten båttur og omvisning på det lokale markedet, og på vei tilbake til hotellet dro vi innom et marked for å shoppe suvenirer. Her ble pruteskillsa satt på prøve!

Eirik hadde hovedansvaret for seminaret i dag som handlet om teamwork. Det ble en del leker for å vise at man kommer lenger ved å samarbeide enn å gå solo, for eksempel tillitsfall og fotball der to og to binder beina sammen. Det virka som om klassen hadde det gøy og det ble en bra avslutning på det siste seminardag !