fredag 29. juni 2012

Safari!

På torsdag og fredag var det endelig klart for safari! På torsdag dro vi først til Lake Mayanara der vi kjørte inne i regnskogen og litt på savanne. Her så vi elefant, sebra, giraff, foldhest m.m. Da vi var inne i regnskogen kom det plutselig en elefant ut av skogen og krysset veien kun noen meter foran bilen! Etter safarien kjørte vi opp til kanten på Ngorongoro-krateret. Der skulle vi sove i telt i 2300 meters høyde. På kvelden og natten var det ganske kaldt (rundt 5 grader) og det førte til dårlig nattesøvn på flere. På med ullundertøy og fleece!

Vi sto opp tidlig på fredags morgen og etter en god frokost besøkte vi en Masai-landsby før det bar ned i krateret som er 260 kvadratkilometer og ligger på ca 1500 meters høyde. Veien ned var relativt humpete og svingete og innimellom ganske bratt. Med en gang vi kom ned så vi en hannløve som lå og sløvte i gresset. Vi så også noen elefanter, strutser, hyener, flodhester, gaseller og masse gnu og sebra. Etter en lunsj ved en innsjø med flodhester kjørte vi opp på toppen og hjem igjen. Både på vei til og fra safari var speedometeret på bilene titt og ofte oppe i 100 k/t og det var forbikjøringer i hytt og pine. Men vi hadde flinke sjåfører og alt gikk bra. Og vi bruker setebelter. Vi var tilbake på hotellet i syvtiden på kvelden og da var det godt med middag og en god dusj.